DEVAM: 116-117. Rüku'a
Varırken Ellerin Kaldırılmasını Zikretmeyenler
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مُحَمَّدٍ
الزُّهْرِيُّ
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ يَزِيدَ
نَحْوَ
حَدِيثِ
شَرِيكٍ لَمْ
يَقُلْ ثُمَّ
لَا يَعُودُ
قَالَ
سُفْيَانُ
قَالَ لَنَا
بِالْكُوفَةِ
بَعْدُ ثُمَّ
لَا يَعُودُ قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَرَوَى
هَذَا
الْحَدِيثَ
هُشَيْمٌ
وَخَالِدٌ
وَابْنُ
إِدْرِيسَ
عَنْ يَزِيدَ
لَمْ
يَذْكُرُوا
ثُمَّ لَا يَعُودُ
(Bir önceki 749.) Şerîk
hadisinin bir benzeri de (Süfyan vasıtasıyla) Yezîd'den rivayet edilmiştir.
(Ancak bu rivayette Süfyan) "Sonra bir daha tekrarlamadı" cümlesini
zikretmedi.
Süfyan dedi ki: (Yezid)
"Sonra bir daha tekrarlamadı" cümlesini bize daha sonra Küfe'de
nakletti.
Ebu Davud dedi ki: Bu
hadisi Yezid'den Hüseym, Halid, İbn îdris de naklettiler. (Fakat) “sonra bir
daha tekrarlamadı'' cümlesini zikretmediler.
AÇIKLAMA: Bir önceki hadiste "iftitah tekbirinden
sonraki tekbirlerde bir daha el kaldırmadı" anlamında bir cümle ve ravileri
arasında da Yezid b. Ebi Ziyad bulunmaktadır. Üzerinde durduğumuz hadisi de
Süfyan yine Yezid b. Ebi Ziyad bulunmaktadır. Üzerinde durduğumuz hadisi de
Süfyan yine Yezid b. Ebi Ziyad'dan rivayet ettiği halde, burada aynı cümle
bulunmamaktadır. Süfyan'ın "Yezid bu cümleyi bize daha sonra Kufe'de
nakletti” sözünden anlaşılıyor ki, Yezid, önceleri Mekke'de bulunduğu
sıralarda bu sözü nakletmezken sonraları Kufe'de bulunduğu sıralarda nakleder
olmuştur ki, bir önceki hadiste belirttiğimiz gibi bazıları bunu Yezîd'in
hafıza zayıflığına ve Kufe'lilerin ona bu cümleyi sonradan telkin etmiş
olmaları ihtimaline bağlamışlardır.
Musannif
Ebu Davud bu hadisin sonuna eklediği; "Hüşeym ile Halid ve İbn İdris
metinde geçen "sonra bir daha tekrarlamaz oldu" cümlesini zikretmediler"
sözüyle 749 no'lu Şerîk hadisinde-bulunan "sonra (bu hareketini) bir daha
tekrarlamaz oldu" cümlesinin sağlam bir senede dayanmadığına dikkati
çekmek istiyor. Aynı hadisi Yezid'den, Hüşeym, Halid, İbn İdris de rivayet
ettikleri halde, bu cümle onların rivayetinde bulunmadığından Şerîk bu
rivayetinde tek başına kalıyor demektir. Bilindiği gibi daha çok ravi
tarafından rivayet edilen bir hadis, ravisi az olan bir hadise tercih edilir.